Matthäus Passion

Obrechtkerk

23 maart 2016

Matthäus Passion

Obrechtkerk - 23 maart 2016

Uitvoerenden

  • Uitvoerenden
  • Uitvoerenden Uitvoerenden

Toonkunstkoor Amsterdam

Toonkunstkoor Amsterdam (TKA) is een toonaangevend concertkoor met ambitie, dat de grote koorwerken afwisselt met intieme programma’s, waarin de veelzijdigheid van het koor tot uiting komt. Het repertoire van TKA reikt van Sweelinck tot aan vandaag. Naast de composities uit de 19de eeuw hebben de grote koorwerken uit de 20ste en 21ste eeuw de bijzondere aandacht. TKA richt zich daarbij voornamelijk op werken die vanwege de moeilijkheids- graad zelden door amateurkoren worden uitgevoerd. TKA brengt tenminste één eigen productie per seizoen. In 1899 begon Willem Mengelberg met de jaarlijkse uitvoeringen op Goede Vrijdag van de Matthäus Passion in het Concertgebouw. Na hem zette het koor deze traditie voort onder leiding van o.a. Eduard van Beinum, Anton Kersjes, Winfried Maczewski en tegenwoordig Boudewijn Jansen.

Amsterdams Kamerorkest

Het Amsterdams Kamerorkest (AKO) werd in 1957 opgericht en is samengesteld uit leden van het Koninklijk Concertgebouworkest. Vanaf 1987 voert dit ensemble tevens de naam Concertgebouw Kamerorkest. Het Kamerorkest verleende medewerking tijdens verschillende belangrijke nationale gebeurtenissen zoals de inhuldigingsplechtigheid van prinses Beatrix tot koningin der Nederlanden op 30 april 1980 en ook tijdens het bezoek van president Bush van de Verenigde Staten aan Nederland in 1989. Ook trad het orkest op tijdens de huwelijksdienst van Kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima in de Nieuwe Kerk op 2 februari 2002. Het AKO werkt ieder jaar mee aan de jaarlijkse uitvoeringen van het Weihnachts Oratorium en de Matthäus Passion van het Bachkoor Holland in de Pieterskerk in Leiden. De traditionele uitvoering van de Matthäus Passion op de middag van Goede Vrijdag wordt daar ieder jaar bijgewoond door vele leden van ons Kabinet.

Boudewijn Jansen
Dirigent

Sinds september 2003 staat TKA onder leiding van dirigent en artistiek leider Boudewijn Jansen. Jansen studeerde piano en orkestdirectie aan het Utrechts Conservatorium. Tegelijkertijd nam hij deel aan de operastudio van de Nationale Reisopera in Enschede. Sinds 1994 maakt Boudewijn Jansen deel uit van de muzikale staf van De Nationale Opera in Amsterdam in de functie van assistent-dirigent en repetitor. Hij assisteerde o.a. Hartmut Haenchen, Sir Simon Rattle, Pierre Boulez, Gennadi Rozhdestvensky en Edo de Waart. In 2001 debuteerde hij als dirigent in Het Muziektheater Amsterdam met Janáčeks Jenůfa met het Radio Filharmonisch Orkest en Die Meistersinger von Nürnberg van Wagner met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Sinds 1991 dirigeert Boudewijn Jansen het kamerkoor van de Vrije Universiteit. Met dit koor was hij winnaar van de TENSO-dagen voor moderne muziek in 2009. Sinds 2000 neemt Boudewijn Jansen als mede-initiatiefnemer jaarlijks de muzikale leiding op zich van het Utrechtse Oude Gracht Opera Concert.

Andreas Weller
Evangelist

Andreas Weller is een uitstekende en daarom veel gevraagde Evangelist. Deze Duitse tenor uit Stuttgart heeft in zijn jeugd jarenlang bij de Stuttgarter Hymnus-Chorknaben gezongen en daarna zijn zangstudie genoten in Stuttgart en Hamburg. Hij heeft verder gestudeerd bij grote namen als James Wagner en Christoph Prégardien. Weller is goed thuis in het Duitse liedrepertoire en heeft meegewerkt aan talrijke cd-opnamen. Toonkunstkoor Amsterdam had eerder het genoegen om met Weller samen te werken bij de uitvoeringen van de Matthäus Passion in 2013.

Alejandro Marco-Buhrmeste
Christus

Alejandro Marco-Buhrmester staat internationaal bekend als een ‘Wagner-bariton’. Sinds zijn debuut bij de Bayreuther Festspiele (2001) heeft hij uiteenlopende Wagnerrollen gezongen. Bij De Nederlandse Opera was Marco-Buhrmester te zien in de rol van Amfortas in Wagners Parsifal. In 2014 zong hij de rol van Gunther in de opera Götterdämmerung in Wagners Ring onder de muzikale leiding van Hartmut Haenchen en in de enscenering van Pierre Audi. Marco-Buhrmester zingt ook veel Italiaans en Frans repertoire en is een veel gevraagd concertzanger.

Lenneke Ruiten
Sopraan

Voor haar recente vertolkingen van rollen als Donna Anna in Don Giovanni, of Fiordiligi in Cosi fan Tutte (allebei Mozart) krijgt Lenneke Ruiten veel lof toegezwaaid. Recensenten roemen haar stralende stem en indrukwekkende spel. Ze maakt dan ook een spectaculaire internationale carrière. Bij haar debuut in 2015 in La Scala, Milaan, als Giunia in Lucio Silla (Mozart) kreeg ze een staande ovatie van het publiek. Lenneke Ruiten studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de Theateracademie in München.

Maria Fiselier
Alt

Hoewel ze nog aan het begin van haar carrière staat, heeft Maria Fiselier al uiteenlopende rollen gezongen in indrukwekkend veel Europese operahuizen. Ze wordt door het publiek omarmd om haar “bijzonder warme en opulente stem”. Later dit jaar zingt ze bij De Nationale Opera in Amsterdam de rol van Masja in Pique Dame van Tsjaikovsky onder leiding van Mariss Janssons en Kate Pinkerton in een concert versie van Madama Butterfly in Het Concertgebouw Amsterdam onder leiding van Karel Mark Chichon. Maria Fiselier studeerde in 2013 af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In het seizoen 2012/2013 maakte ze deel uit van de National Opera Studio in Londen.

Mikael Stenbaek
Tenor

De Zweedse tenor Mikael Stenbaek is een veel gevraagd concert- en oratoriumzanger met een voorliefde voor de Passies en oratoria van J.S. Bach. Verder staan ook regelmatig Mozarts Requiem en Mis in C en de oratoria van Handel en Haydn op het programma. In zijn thuisland is Stenbaek zeer beroemd, vooral door zijn bijdragen aan televisie uitzendingen. In Nederland heeft hij gezongen met de Nederlandse Bachvereniging. Stenbaek studeerde aan het Royal College of Music in Stockholm.

Wiard Witholt
Bas

Wiard Witholt studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij Maarten Koningsberger en David Wilson Johnson. Na zijn opleiding werd hij ensemblelid van Opera Studio Nederland en van het Atelier Lyrique van de Opéra National de Paris. In Parijs debuteerde hij in 2007 met Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen. Witholt heeft in zijn carrière diverse operarollen gezongen in onder andere Parijs, Straatsburg en Madrid. Verder vertolkt hij regelmatig bas/bariton partijen in Bachs Matthäus- en Johannes Passion en verschillende oratoria. Zo roemde een Duitse recensent Witholts bijdrage aan Handels Messiah, onder leiding van Rolf Beck, als ‘niets minder dan briljant’.

Jongenskoor Sneek